Ne pare rau, vizionarea acestei pagini nu este posibila in Internet Explorer 6, 7.
Pentru a explora continutul citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Pentru a beneficia de experienta completa a sitului citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Continua pe Citynews.ro
×
inchide
Go to TOP
Miercuri, 06 Feb. 2013, 08:58
22
12509

România e în Europa. Dar Transilvania?

M-am gândit aşa: oare ce-l face pe un om politic să vină în campanie electorală în Transilvania şi Banat şi să ridice în slăvi regiunile astea? Când merge în Moldova, în Oltenia sau Dobrogea sau Bucureşti, omul politic român vorbeşte despre canalizare, asfaltare, creşe şi grădiniţe. Când vine pe la noi schimbă brusc discursul, de parc-ar fi nimerit un chinez sărac între zgârie-norii Taivanului.

romania e europa.dar transilvania
Video 2: 
Video 3: 
Video 4: 

Şi-l auzi pe omul politic cum recunoaşte că da, Transilvania şi Banatul pot da României partea onestă a europenităţii - şi că aici există altfel de mentalitate şi altfel se şi munceşte. Îl mai auzi că, într-adevăr, nu-i ok ca ardelenii şi bănăţenii să nu se poată dezvolta pe munca şi pe banii lor.

Uneori mă gîndesc că parcă şi-ar face campanie electorală în favoarea unirii cu România, nu alta. Şi asta se întâmplă de decenii, ştii şi tu.

După ce se gată campania electorală şi-şi numără voturile, mai auzi de Transilvania şi Banat pe la meteo, dacă ninge. Îi vezi cum trasează hărţile din birourile de la Bucureşti şi-n paralel la radio-l auzi pe şeful de Vrancea vorbind despre binefacerile descentralizării. Apoi vine ăla din Iaşi să ne spună ce şi cum, ăla din Constanţa mai vine – şi pe când să ia şi ardeleni la interviu ori e gata banda ori nu mai e vreme în emisiunea asta.

Au primit voie de la partid să vorbească despre regiuni – şi o fac exuberant, chiar dacă habar n-au despre ce e vorba. În timp ce ăla din Vrancea se plânge că se duce naibii şoseaua europeană, Dragnea tocmai şi-a pus nişte drumeaguri din colegiul natal ca investiţii strategice. Apoi se clamează libertatea de a trăi după munca ta – şi primarele din Mioveni bagă două sute de mii de euro în nişte clopote de catedrală – şi pe clopote e scris numele lui. Dacă pui toate astea şi-i întrebi cum se face că din bugetul de stat doar un kilometru de autostradă se poate face în Transilvania – ai pus-o: cică eşti separatist: scrie negru pe alb că şi clopotele din Mioveni sunt investiţie strategică, daaa?

Nu mă interesează să bag România sub preş: dar pentru mine şi Transilvania şi România sunt ca nişte părinţi. La unul am voie din patru-n patru ani, altul îmi numără orele de muncă şi mă caută-n buzunare mereu.

Baiu' ăl mare e atunci când România îţi interzice să iubeşti Transilvania. Nu zice: "gata cu chestia asta” - numai că atunci când vrei acasă, vezi că Transilvania e ştearsă de pe hartă. Cam asta se aude că va fi regionalizarea:

că moldovenii, oltenii, dobrogenii – vor avea în sfârşit canalizare şi asfalt creşe şi grădiniţe,
în timp ce noi aşteptăm să mai treacă patru ani - să ne povestească politicienii despre Transilvania.

Voteaza articolul
4.8 / 5 (79 voturi)
Articole din aceeasi categorie
Oraşul care se dezvoltă ameţitor ne creează ameţeli în trafic. Clujul este cu adevărat sub asediu la orele de vârf şi pare că soluţia salvatoare nu mai vine.
23 Mar. 2019
09:00
2
Parafrazarea numelui unui celebru film mi se pare sugestiv pentru emoţia trăită la întâlnirea cu generaţii de elevi şi dascăli de la prima şcoală.
15 Iun. 2018
07:45
1
Știu, serviciul de urgență e gratuit în România.
09 Mai. 2018
10:21
5
Să ne imaginăm următoarea scenă. Băieții de la Arsenal înfulecau fripturi cu cartofi prăjiți când Wenger poposea în Insulă venind din îndepărtata Japonie, prin 1996.
26 Apr. 2018
15:53
1
România este pe ultimul loc în ceea ce priveşte siguranţa drumurilor din Uniunea Europeană.
16 Apr. 2018
10:00
7
Trenul accelerat Timișoara - Iași pleacă în 3 minute de la linia 3. Trenul accelerat Timișoara - Iași pleacă în 3 minute de la linia 3.
02 Apr. 2018
11:14
7

Post new comment

Comentarii

no ba dragilor da usor ii sa va dti toti cu probabilu da ce traznitu nu facem oare s ceva ma ca doara nu suntem de lut sau astai fenomenu ala de lasama sa te las cum ii la romini no ca daca stam si ne uitam toti in oglinda, apoia sa vedem daca ne place ce sa vede nu? citi din voi care va dati cu parerea sio zis dim. ca astazi mai incepe o zi ca trebe sa merg la lucru si ptr. ce ca sa iti platesti darile la stat,citi din voi care veniti sara acasa dupa o zi de lucru si va puneti la hodina nu mai aveti vreme de un tata nost ca adormiti cu gindu la ziua de mine cind nu sti daca unu la bucuresti no avut somn si o stat iel asa si so gindit ,dupa ce o iesit de la club cu vreo 4 pitipoance ,cum sa mai inventeze iel o taxa pe stilp sau numa-ngheti ce ii mai trece prin cap.no si atuncia nui bine ma oameni sa fim noi aia care sa ne trezim dimineata si sa nu ne mai gindim la al,din bucuresti ,ca io asa vaz autonomia financiara, si mai ii un bine ca atuncea de ti se pare ca bani so dus aiurea pe mures sau pe tirnava si cibin si alte fintini arteziene prin batatura lu nu stiu ce primar apoia poti a pune mina pe bita si meri sa-i ceri socoata ca ii de al tau ca tu la-i pus acolo,apoia poti sa meri sa ii zici lu tovarasu de la conducere ce si cum te doare si ca plingi cind treci prin ungurime si vezi cum iti rupi masina in gropi da pe marginea drumului ii taiata padurea la ras pe hectare intregi si aia tot rau o duc sau meri catra banat si ii vezi pe oameni aia ca sa casnesc sa mearga sa isi cumpere de ale guri si benzina de pe la unguri sau sirbi sau mai in nord din ukraina ca la noi sint prea scumpe de la accize ,si daca o iei la pas prin ardeal sau banat si prin toata transivania apoi de vorbesti cu lelita sau badele la poarta toata lumea zice ca ii o tira greu ca noi nu ne prea plingem da numa dumnezau stie ce si cum o duc oameni aia ,sa nu mai graim de apuseni,am fosta doara sap.trecuta in hunedoara cu treaba si te doare sufletu cind vezi ce si cum ii treaba pe acolo, no asa ii treaba si pe la petrosani si cam in toata transilvania,am fost de 2 sapt. in santau mare linga bors si ii la fel no si apoia noi stam sa ne dam cu parerea si nu facem nimica ,si apoia stiu ca sint multi care dupa ce cugeta o tira isi spune, ca ce sa fac io ca nu am ce ,da asa suntem buni sa dam din tastatura asa am ajuns sa vedem noi lucrurile si astia de pe dimbovita ..... astia nu dorm ma ca la astia le mere mintea ,da numa cum sa ne tina sub papuc si cum sa-l ti pe ardelean sub papuc numasa il aduci la sapa de lemn ,da apoia sa fereasca sfinti de prin calindare sa sara o scinteie sa sa aprinda chimesa pe ardelean cind ii cu custura la os,....ca-i bai mare,si ma rog ca acuma cu astia ces din ukraina sa nu sa aprinda si la noi oares ceva paie pe foc.......

no apoia ca bine ii spus ca dora asta ii drept da io ma intreb dice ne tot ascundem dupa coda de la pruna si nu facem noi astia di ardeal oaresceva, sa nu mai ne tina dimboviteni ca si a cincia roata de la caruta, cu stima un ardelean care lucra ca prostu si cind mere ca i musai prin bucuresti or ajuns sa sa uite la mine ca la unu venit diprin ce sti ce planeta, io mam cam saturat ca asa patasc cu comunisti astia de prin 85 85 incoace si miam cam pierdut rabdarea, no apoia ziua buna si stima

libidinos, prost si urat mai esti ghermane, au dreptate unii ca esti pe lista tradatorilor de tara, in China fiecare tradator are dreptul la un....cartus de pusca....

Oare nu vede nimeni ce se intimpla nu vrea nimeni sa ia pulsul adevarat al Transilvaniei? Sunt un om simplu dar observ ca cetateni Transilvaniei sau saturat de politica din Bucuresti . Cetateni de nationalitate romana , magheara , sasa , roma , slovaca , etc vad ca dinspre Bucuresti semnele de bunastare pe care le asteapta de 20 ani sunt nule ,hotia generala din cadrul politici romanesti , nedreptatile judiciare la care sunt supusi cetateni acestei tari , denigrarea conditiei de om , etc , etc, Exact aceste lucruri fac ca ardeleni sa opteze pentru o Transilvanie independenta finaciar de Bucuresti care este alimentat chear de politica dusa de politicieni din tara De ce sa le dam bani lor ca sa ii fure????? De ce se inveteaza acum noi regiuni cind sunt deja cele seculare Transilvania , Moldova si tara Romaneasca Domnilor politicieni doveditine ca sunteti capabili sa conduceti acesta tara daca nu nu va mirati de tendintele ardelenesti . Am scris toate acestea ptr. ca sunt de nationalitate roman 25% , slovac 25% ,maghear 25% ,rom 25% deci ardelean
Domnule Sabin astept si de la dumneavoastra parerea despre acest comentariu cu respect EM
LIBERTATEA DE EXPRESIE ESTE CEL MAI DE PRET DREPT DEMOCRATIC

avand in vedere ca Romania , Transilvania si Ungaria sunt in UE , e rgeu acum sa se mai obtina ceva in materie de modificare a granitelor sau a regionalizarii, in anii ce vor urma se vor forma si mai multe structuri suprastatale in UE care vor suprima rabufnirile pe care le simpatizeaza atata de mult Sabin G. si alti visatori ( platiti sau nu).
UE a aparut, sa dezvoltat si sa sustinut tot timpul ca sa nu mai existe diferente intre tati si regiuni ca sa nu se mai ajunga la alte razboaie, de ce nu vorbesti despre asta Ghermane?

Revin cu un comentariu mai vechi, respectiv la articolul "Da: iar despre Transilvania", din 22.01.2013. Citez:
"Putem sa tot dezbatem aici regionalizarea autentica, nu una doar pe hartie, daca nu se face ceva concret in directia asta. Si nu trebuie asteptat ca initiativa sa vina de la "Centru", ci reprezentantii Transilvaniei in Parlament sa faca demersurile necesare. Nu-mi permit sa spun ca ma pricep la politica, administratie publica, si tot ce inseamna reorganizare teritoriala, dar atata vreme cat totul se va desfasura pe internet, si simplii cetateni vor discuta si rediscuta acest subiect, nu se va intampla nimic. Eventual vor starni cateva zambete condescendente, putina isterie nationalista si bombarea piepturilor unora cum ca sunt "altfel" ... Si e jalnic. Si insuficient. In toate tarile europene unde exista miscari autentice de regionalizare, reprezentanti alesi ai respectivelor regiuni pledeaza si sustin ideile acestea."
E foarte clar ca nici un politician de Constanta sau Iasi si cu atat mai putin unu' gen "primarul din Mioveni" nu va face lobby pentru autonomia financiar/administrativa a Transilvaniei.
E la fel de clar ca eventuale manifestatii pentru autonomie vor fi taxate imediat drept "iredentiste", "revansarde", "sub auspiciile intereselor straine", si alte texte patentate.
Nu am de ales si revin: singura modalitate reala de a incepe schimbarea este prin intermediul politicienilor care ne reprezinta in Parlament - ar fi prima dovada autentica de reprezentare a transilvanenilor in Parlament.

@ jaj: da, il citesc pe Sabin Gherman...da, imi doresc autonomie culturala si financiara pentru Transilvania...NU, nu imi place clasa politica, indiferent de culoare!! DA, sunt clujean din Cluj si imi iubesc orasul...cum de n-ai dibuit toate astea?? numa' arunci cu rahat, dasteptule!

Stii cum se spune ca poti sa taci si sa creada lumea ca esti...prost, sau poti sa spui ceva si sa confirmi !
Si eu sunt pentru autonomie, pentru regionalizare facuta corect, asta nu ma face sa accept orice se scrie sau spune in presa, pe principiul "ia shogunul cu lastunul", pe de alta parte, te consideri majoritatea cititorilor ? Eu am constatat ca exista mai mult de un cititor, iar dac te consideri "lovit cu rahat", poate o fi din cauza faptului ca cine se aseamana, se aduna !

jaj, esti prost de dai in gropi..cum poti sa faci o afirmatie despre oameni pe care nu-i cunosti?

Bineinteles ca asa sunt, daca spui tu, care probabil le stii pe toate...Mie, nu mi se pare foarte greu, sa analizez, ce fel de scrieri apar sub o anumita semnatura, si nici sa constat orientarea comentariilor/comentatorilor. Pe de alta parte, dl Gherman, nu a ascuns niciodata faptul ca nu e clujean, din nastere !

Independence for Transylvania! This is where I live! This is where I belong!

Solutia? INDEPENENTA!!! Sa nu mai depindem de mitici! Sa intre toti in Transilvania numa cu viza, atunci o sa fie bine...

Si care-o fi solutia, domnule Gherman ? Cele exprimate de Dvs,(in privinta Transilvaniei si a alocarilor de fonduri) pana la proba contrarie, sunt supozitii, dar am avut timp de 4 ani si ceva un prim-ministru nu CLUJEAN, dar de la Cluj, cu multi ministri si consilieri, tot de la Cluj, si care-i rezultatul ? Nu avem nici macar centuri ocolitoare, nici sediu pentru Filarmonica, nici Spital de urgenta, sa mai spun si de-altele ? Cred ca n-are niciun rost !

Bai Z,
Tu te crezi destept rau cand te uiti in oglinda nu?
Pai pe cine vrei tu sa minti bah? Daca nu era Boc prim-ministru nu aveam nici cei 50 km de autostrada care ii avem acum, nici cele 2 centuri (Valcele si Apahida) nici stadion nou, nici sala a sporturilor soon-to-be-finished, nici terminale noi si pista noua pe aeroport.
Deci nu mai umbla cu sfaraituri de astea. Minti mai rau ca Iuda, tradatorul lui Isus.
Fapt e ca Gherman are perfecta dreptate. Transilvania e folosita de guvernul fanariot de la Bucuresti ca vaca de muls. E cazul ca acest model de stat unitar sa inceteze. Ori ne dau ce ni se cuvine adica partea leulului din PIB-ul pe care il producem (si Transilvania produce 2/3 din PIB-ul Romaniei) ori ne separam. Autonomi, independenti, conteaza mai putin. Ideea e sa nu mai beneficiezii altii de roadele muncii noastre ci sa beneficiem NOI, ARDELENII. Get it?

Singura mica problema este ca NU produceti 2/3 din PIB-ul Romaniei. In rest... separare placuta numai sa nu vreti sa ne si impuscati pe restul ca in Yugoslavia. Drum bun si regrete ulterioare. Tot ca in Yugoslavia unde marea lor majoritate stau ca prostii si se uita cum au distrus tot ce aveau impreuna ca sa nu aibe nimic separat.

Adrian, tu chiar nu pricepi, ca ar fi vorba de autonomie teritoriala si nu autonomia maghiarilor??pana si romanii INTELIGENTI(!!!) din Ardeal, din secuime vor autonomia asta teritoriala!Ca e spre binele lor, a noastra!

Hahaha. Asa mai regreta slovenii si croatii ca au iesit din Yougoslavia ca toti isi taie venele de depresie pe strazi. Hahaha.
Asa-i ca tu n-ai fost niciodata pe-acolo sa vezi cum e. Cand o sa te duci mai vorbim pt ca la ce stadiu de dezvoltare au acum Slovenia si Croatia, alte tari precum Ungaria sau chiar Cehia au ramas deja in urma.
Ah ca Serbia regreta dezmembrarea Yougoslaviei? Pai e normal. Ca Serbia folosea restul tarilor ca vaci de muls la fel cum face guvernul de azi de la Bucuresti cu Transilvania.
Deci da, din punctul meu de vedere Transilvania ar deveni rapid o noua Croatie prospera si frumoasa daca ar iesi din uniunea numita Romania.

"Bai" ovi, tu in schimb te vezi prost, cand te uiti in oglinda ?!?!?! Daca da, atunci, trebuie sa-ti dau dreptate. Acum, ajungi sa ma compari cu Iuda, si probabil pentru tine Boc, o fi Isus (Of, Doamne!) Care centura Valcele -Apahida ? Aia care nu e nici azi functionala, pentru ca s-a modificat proiectul initial, ca sa poata sa-si valorifice terenul, colegii de partid ai d-lui Boc ? Cat despre autostrada, daca acesti 42 de Km, au fost inaugurati la 1 an de mandat al d-lui Boc, nu inseamna ca este ctitoria lui ! Casca ochii mai bine, nu te lasa ata de usor manipulat, sa te documentezi astazi, in era internetului, este destul de simplu !
In rest sunt total de acord cu tine in privinta fanariotismului dambovitean, dar tin sa te anunt ca avem o contributie de 12 % la PIB, conform jurnalului UE, nu conform opiniilor, ci a cifrelor, problema este ca acestia nu se intorc, sau nu raman in uzul nostru !

Nu vreau sa intru in polemica intre dumneavoastra si ovi, doar sa fac o mica rectificare pe care banui ca ati omis-o, UE mu da contributia pe Transilvania, cel mult vorbeste despre regiunile de dezvoltare si posibil ca la ei sa ajunga datele aferente Regiunii Nord-Vest din care face parte Clujul cu 12% din PIB. Nu uitati ca in TRANSILVANIA + BANAT mai sunt si regiunile CENTRU si VEST. Daca punem si astea sigur sarim bine de 35%. Dar acest lucru nu este deloc important in ideea in care majoritatea firmelor mari din Romania au sediul central la Bucuresti (Petrom, Orange, Vodafone, METRO, ecc) si cuantificarea contributiei in PIB se face acolo. Nimeni nu a avut interesul (desi poate intern se cunoaste) sa faca o statistica a veniturilor acelor companii pe regiuni. Probabil nu o sa ajungem la 2/3 din PIB dar sigur producem mult mai mult pe orice unitate am calcula (persoane sau suprafata) decat celelate regiuni istorice ale Romaniei. Asa ca ... trebuie sa gasim solutii si nu sa ne improscam cu noroi (nu ma adresez acum dumneavoastra, ci noua tuturor). Din pacate nu reusim sa avem o discutie constructiva (chiar daca este in contradictoriu) fara atac la persoana sau referinta la nu mai stiu care culoare din vastul spectru de culori :) Toate bune.

Aveti perfecta dreptate, dle Marius, dar am simtit si eu nevoia sa raspund in felul in care am primit "replica", cu formule de adresare care par a fi pe intelesul emitatorului, cu atat mai mult cu cat lipsa de obiectivitate si informare corecta, imi pare principala problema ce impiedica constructivitatea dialogului. Eu intru pe aceste editoriale, si imi permit sa polemizez, nu pentru ca as impartasi opiniile autorului, dar apreciez talentul sau in ale exprimarii !

"Bai" ovi, tu in schimb te vezi prost, cand te uiti in oglinda ?!?!?! Daca da, atunci, trebuie sa-ti dau dreptate. Acum, ajungi sa ma compari cu Iuda, si probabil pentru tine Boc, o fi Isus (Of, Doamne!) Care centura Valcele -Apahida ? Aia care nu e nici azi functionala, pentru ca s-a modificat proiectul initial, ca sa poata sa-si valorifice terenul, colegii de partid ai d-lui Boc ? Cat despre autostrada, daca acesti 42 de Km, au fost inaugurati la 1 an de mandat al d-lui Boc, nu inseamna ca este ctitoria lui ! Casca ochii mai bine, nu te lasa ata de usor manipulat, sa te documentezi astazi, in era internetului, este destul de simplu !
In rest sunt total de acord cu tine in privinta fanariotismului dambovitean, dar tin sa te anunt ca avem o contributie de 12 % la PIB, conform jurnalului UE, nu conform opiniilor, ci a cifrelor, problema este ca acestia nu se intorc, sau nu raman in uzul nostru !

Nu te astepta domnule sa primesti calificative pozitive, acest autor, si majoritatea cititorilor lui, sunt de asemenea "din Cluj" si nu Clujeni, ba mai au si o anume afinitate portocalie...

Adaugă comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public.

Filtered HTML

  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Filtered words will be replaced with the filtered version of the word.
  • Taguri HTML permiseŞ <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.

Plain text

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență vor fi șterse.

Comentarii

01 Jan. 1970
02:00
01 Jan. 1970
02:00
01 Jan. 1970
02:00
Inchide