Ne pare rau, vizionarea acestei pagini nu este posibila in Internet Explorer 6, 7.
Pentru a explora continutul citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Pentru a beneficia de experienta completa a sitului citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Continua pe Citynews.ro
×
inchide
Go to TOP
Marţi, 22 Ian. 2013, 09:48
52
13286

Da: iar despre Transilvania

Să ai la tine-n ţară cea mai cunoscută regiune de pe glob şi să treci nepăsător pe lângă – asta mi se pare înspăimântător de stupid.

da iar despre transilvania
Video 2: 
Video 3: 
Video 4: 

Ieri, BBC povestea despre misterul frumos al Transilvaniei ca despre un tărâm desprins din Fraţii Grimm – şi pe măsură ce citeşti, cresc şi nedumeririle: de ce nu ai voie la Transilvania? Cărei istorii să ceri bilet de voie pentru propria-ţi identitate? Aduce atingere această identitate regională?, cui?: Constituţiei? Sentimentului naţional? Identităţii naţionale?

Chestiunile astea musai să fie lămurite. Toţi, dar absolut toţi guvernanţii se feresc de două decenii şi ceva să vorbească despre Transilvania. Mormăie uneori despre etica legendară (atâta cât mai e..) a ardeleanului, ne blastămă sau ne mângâie pe creştet la alegeri şi în rest nimic. Parcă: pentru că suntem diferiţi, nu avem aceleaşi drepturi ca şi ceilalţi.

Dacă regionalizarea se va face din vârful pixului bucureştean, vom mai sta încă o sută de ani mormăind la beri că au ceva cu noi dâmboviţenii. Vom ciuli urechea la statistici, furioşi pentru moment că iar dăm o sută de euro la Bucureşti şi ni se-ntorc patruzeci; dăm pe youtube să vedem ce-o mai zis despre noi Prinţul Charles – şi apoi mai luăm o halbă.  

O guvernare corectă ar trebui să împartă corect dreptul de a (mai) fi român. Nu m-am născut nord-vestist, părinţii şi bunicii mei nu nord-vestişti au fost, la Alba iulia nu nord-vestenii s-au unit cu ceilalţi: dreptul de a fi ardelean e la fel de important cu dreptul de a fi român. Că altora, din alte regiuni, le-au fost şterse reflexele identitare nu e treaba mea.

Sună prea contondent? Dar cum li s-ar părea guvernanţilor de la Bucureşti dacă la Bruxelles s-ar decide, tot din vârful pixului, ca România să nu se mai numească România, ci Sectorul European de Sud-Est? - pentru că aşa cum Transilvania e o regiune istorică a României, aşa şi România e una a Europei.

Sincer? De câteva zile mă simt un cerşetor. Stau cu mâna-ntinsă, le salut roumain, şi cer Bucureştiului partea mea de românitate. Nu fug cu ea, n-am cui s-o predau, e o proprietate pentru unii ciudată – ca atunci când mergi să-ngrijeşti de mormântul bunicilor: tot ai tăi sunt, cu tot cu pământul de peste ei.

Îndrăznesc: dacă Dragnea et Co nu vor înţelege că dreptul la identitate e mai important decât mestecatul parizerului, cererile se vor înteţi. Ardelenii vor cere mai mult şi mai mult şi mai mult, furioşi că niciodată nu primesc nimic. Nu problema banilor se va mai pune, nu suta aia de euro va mai conta, ci sentimentul că în ţara asta necăjită - pentru care şi ei muncesc – ardelenii sunt mereu

ba în coada listei,
ba în vârful pixului.

Voteaza articolul
5 / 5 (5 voturi)
Articole din aceeasi categorie
Parafrazarea numelui unui celebru film mi se pare sugestiv pentru emoţia trăită la întâlnirea cu generaţii de elevi şi dascăli de la prima şcoală.
15 Iun. 2018
07:45
1
Știu, serviciul de urgență e gratuit în România.
09 Mai. 2018
10:21
5
Să ne imaginăm următoarea scenă. Băieții de la Arsenal înfulecau fripturi cu cartofi prăjiți când Wenger poposea în Insulă venind din îndepărtata Japonie, prin 1996.
26 Apr. 2018
15:53
1
România este pe ultimul loc în ceea ce priveşte siguranţa drumurilor din Uniunea Europeană.
16 Apr. 2018
10:00
7
Trenul accelerat Timișoara - Iași pleacă în 3 minute de la linia 3. Trenul accelerat Timișoara - Iași pleacă în 3 minute de la linia 3.
02 Apr. 2018
11:14
7
"...suntem obligaţi să finalizăm autostrada până în 2016, pentru că am reuşit să o introducem pe alocarea financiară 2007 - 2013.
26 Mar. 2018
11:12
7

Post new comment

Comentarii

Cred ca unii ardeleni (nu generalizez) sunt bolnavi de prea multa ingamfare, ca sa ajungi sa spui ca Transilvania e cea mai cunoscuta de pe glob....
De ce? Pentru Dracula?? O poveste idioata despre un domnitor roman, o minciuna sfruntata.. dupa multe ezitari s-a hotarat autorul sa plaseze actiunea in Transilvania.. si gasiti ca e ceva de lauda? E vreun sambure de adevar acolo? Nu. Atunci va place sa va laudati cu minciuni despre domnitori romani? Eu gasesc o Mare Rusine ca Transilvania sa fie asociata cu cartea aia oribila.
Poti sa spui de Palestina ca e cea mai cunoscuta de pe glob... poti sa spui de Ierusalim asa ceva.. Luxor sau Theba din Egipt.. dar nu de Transilvania nene.
Debitati numai prostii.. visati fix la cai verzi pe pereti... independenta bla bla bla...sa fiti independeti sa aveti propria limba ardeleneasca (dupa modelul Rep Moldova).. ca prima limba sau a doua... mai va ganditi... daca tot va e rusine sa vorbiti lb romana s-ar putea sa va fie mai de folos lb maghiara.. in felul asta toate portile va sunt deschise in toata lumea.. pentru ca toata lumea ii iubeste si-i respecta pe unguri!!! Asta e in capul vostru...
Va inchipuiti ca ardelenii sunt cei mai corecti oameni... de pe glob, normal.. dar nu sunteti in stare sa vedeti ca sunt cu gramezile corupti si in Ardeal!! deh, atunci cand visezi prea mult pierzi contactul cu realitatea...
In realitate Transilvania mereu a fost condusa de cineva... de la Budapesta, Viena sau Bucuresti. Asta e adevarul.. nu mai visati la independenta.. in cel mai rau caz puteti sa visati mult si bine la alta capitala care sa va conduca.. si nu prea se mai poate asta pentru suntem in UE si NATO... Degeaba mai suspinati dupa fostele imperii de altadata...Degeaba visati la o a doua Elvetie... Elvetia aia a fost creata si ea tot de altii, aveau nevoie de un paradis fiscal, l-au facut acolo..si sta foarte bine unde e.
In sfarsit... cand mai va treziti asa un pic din somn visati iar... ca Transilvania e cea mai cunoscuta regiune de pe glob!!! :)))) Sincer.. m-apuca rasul!! :)) cred ca pe orice om normal care citeste balivernele astea.. il apuca rasul :)))

lebadar:)))))))))))))))))))

Ardelean nu exista. Ardealul a disparut in Istorie - col.r. Mircea Dogaru, imbarligator de istorie"

Amice, esti bolnav!

Ardelenii pana nu sunt slugi la unguri nu se simt bine ei sub forma de slugi se simt mai intelectuali.Ceata din capul autorului articolului este groasa rau de tot.

Decat sluga la "mitici" mai bine la unguri.

Georgeta: dacă e să vorbim despre ceaţă, dvs sunteţi cea meteo-sensibilă. vă trece dacă mai citiţi un pic: sunt cărţi interesante, în limba română, scrise de istorici români, cărţi din care veţi afla că ţăranul român în Transilvania avea acelasi drepturi ca şi ţăranul maghiar. Robie a fost un pic mai lângă Dunăre, la boieri, de unde şi cântecul de pe-acolo:
"Decît slugă la ciocoi,
Mai bine cioban la oi,
Decît slugă la boiar
Mai bine rob în Ardeal."

Vă doresc lectură plăcută

Ceata-i in capu tau.

e clar ca se incearca starpirea identitatilor culturale/istorice/etc(mai ales cele din zona transilvaniei). sa inteleg ca o regiune ca transilvania ar fi fost prea mare (ca populatie/teritoriu) pentu a face o regionalizare propriu zisa...dar regiuni ca banat sau crisana ce au de nu au fost luate in considerare?!.. de ce trebuie impartite si lipite altor regiuni. acolo ce s-a intamplat??

Alea-s prea mici... :-)

Bah cretinilor ! Voi incepeti a vorbi despre patriotism, verticalitate dupa care o dati pe regionalizare si independenta fata de alte regiuni ale Romaniei cum ca v-ar fi mai bine ?
Auzi si la cretinul ala: cu pasaport unguresc esti altfel tratat in Europa....maaarh mah in cotet !
Bah cretinilor care sunteti voi cretini si vedeti in autonomie regionala solutia ideala: si regiunile vor fi conduse pe criterii politice, si la fel vor fura si aceia care le conduc ! Nu o vor duce mai bine cetatenii, asta este clar!
O doare pe Europa in cot de noi ! "Proiect european" :))
Tara asta a fost este si va fi plina de tradatori de neam !

Cel putin fura unul de la noi, nu un mitic.

Bravo dl. Iorgu, exista o categorie subtire care bate campii , se viseaza condusi de Budapesta, niste frustrati, unii sunt platiti sa latre, altii sunt indoctrinati so faca prin diverse mijloace media si tot asa, ce nu vor ei sa inteleaga este faptul ca Transilvania NU a fost niciodata stat independent ci mereu o regiune periferica a Austriei Imperiale , in care au trait mai multe etnii la un loc si asa va ramane mereu, o regiune intr-un stat, deocamdata in Romania.

Bine ca tu esti patri(h)ot :-p

Transilvania, cea mai cunoscută regiune de pe glob... Bună, bună asta! :))

Federalizarea României – soluția USL-PDL contra soluția PPMT

Noul model democratic: separarea cetățenilor în stat. Am avut prilejul, săptămâna trecută, să mă bag într-o discuție pe care un grup de politicieni serioși o aveau cu Cosmin Prelipceanu la Digi TV. Indiferent de subiect, fie că e vorba despre Uniunea Europeană sau despre rezultatul alegerilor, discuția este redusă inevitabil la relația USL – Băsescu. Uneori este folosit chiar cuvântul pe cale de a se consacra, coabitare. Am fost încurajat de poziția temerar de independentă a lui Bogdan Niculescu Duvăz în legătură cu o tentativă a Guvernului de a modifica Legea audiovizualului; deputatul PSD a criticat cu argumente demne de Curtea Europeană a Drepturilor Omului proiectul de ordonanță de urgență, pe care Executivul l-a și trecut în adormire de a doua zi. Am îndrăznit, așadar, să-l întreb pe Duvăz dacă crede că USL ar accepta consensul în alegerea viitorului avocat al poporului. A fost destul de prompt: nu. Nu, pentru că există prea multă neîncredere, că mai bine să așteptăm cu ocuparea funcției până după alegeri. Or, dacă ar fi să ne luăm după denumire, avocatul ar trebui să fie „al poporului“, deci nu al „băsiștilor“ și nici al celor „7,4 milioane“. Consensul este instrumentul decizional care – credeam eu când m-am băgat în discuție – ar putea asigura evitarea partizanatului, oricare ar fi acela. Ei bine, se pare că asta nu mai există în mintea politicienilor. Pentru ei, România s-a împărțit definitiv în două: țara noastră și țara celorlalți.

Unitate națională – versiunea Crin Antonescu. Întrebat, zilele trecute, dacă nu crede că polarizarea politică pe care o trăiește România va afecta unitatea națională, copreședintele USL a apreciat că nu există nici un pericol odată ce România are deja 7,4 milioane de persoane care susțin USL împotriva lui Băsescu „iar numărul susținătorilor este în continuă creștere“. Cum din propoziția lui Crin Antonescu lipsește cu totul populația exterioară celor „7,4 milioane“ plus cei generați de procesul de „continuă creștere“, se poate înțelege că alți oameni nici nu există în aceeași Românie în care trăiește stimabilul.

Conceptul de autostradă în viziunea lui Victor Ponta. „Când trebuia să se realizeze, în 2004, Autostrada Transilvania cu 2,5 miliarde de dolari a fost o oportunitate care nu va mai veni […]. În măsura în care, la negocierile privind bugetul 2014 – 2020, putem să introducem şi acest amplasament în finanţare europeană, şansele sunt foarte mari. Din bugetul naţional vom face cât a făcut şi Boc, adică câte un pic, lucru care nu satisface necesitatea de dezvoltare a Transilvaniei.“ Cu alte cuvinte, Transilvania (de nord-vest) nu a fost și nu va fi a Guvernului României.

Soluția autonomiștilor transparenți din PPMT. Foarte bineee, a sărit marele fan al autonomiilor, Partidul Popular Maghiar din Transilvania, care l-a certat pe Ponta că s-a dus până la Cluj ca să dea o veste atât de proastă încât putea să o transmită și din biroul lui din București: „Reorganizarea federală a țării, respectiv autonomia fiscală și puterea decizională regională aferentă acesteia […], ar asigura preluarea proiectului de construire a autostrăzii“. În iulie 2011, Consiliul Județean Cluj s-a oferit să preia costurile de construcție pentru secțiunea de autostradă care trece prin județ, doar că legislația nu prevede – încă – o asemenea posibilitate.

Inițiative de federalizare. Poate că e util să reamintim că guvernele României au consumat, în șapte ani, cinci miliarde de lei noi, adică peste ju***EDITAT***te din buget, pentru 52 de kilometri de autostradă. Asta ne reamintește de România cetățenilor jupuiți de succesivele partide năvălitoare la guvernare. Din 2004, de când a început proiectul cu Autostrada Transilvania, la guvernare s-au succedat, în diferite configurații, PDL, PNL, PSD, UDMR, PC. Din fericire pentru noi, ei nu au încredere că ar putea fura împreună, așa că nu vor să fure decât pe rând, ceea ce împarte România în mai multe „state“: statul celor de la guvernare, statul opoziției (mai rămân niște primării cu bugete mai pricăjite), statul vizionarilor (aici aș plasa partidele mai mici cu năzuințe mari, cum este cel maghiar de mai sus), statul românilor prinși la mijloc și storși și, în sfâșit, statul românilor care și-au luat lumea-n cap. Uite câțiva dintre vizionarii care au propus, în ultimii ani, diferite soluții de autonomie: ba a Transilvaniei (Liga Transilvania – Banat a lui Sabin Gherman sau varianta propusă acum de PPMT), ba a Moldovei (Partidul Moldovenilor din România).

Votez federalizarea. Criza de imaginație a marilor actori politici oferă, așadar, o soluție alternativă la întrebarea „Eu cu cine votez?“: cu celelalte Românii. În ceea ce mă privește, și ca să diversific puțin monotonia conflictului Băse versus „7,4 milioane“, mi-aș dori, așa cum am mai declarat public, o Transilvanie autonomă față de corupție. Mai mică, dar cu bucata ei de autostradă mai mare – dar mai ieftină – decât a României USL-PDL-iste.

Mircea Toma

Articol din Kamikaze, 20 noiembrie 2012

D-lor, vreti sa vorbim de cetatenia romana? De patriotism? De dragoste de tara? Dar ia sa va intreb eu asa: ce face statul romana, tara Romania pt tine ca cetatean? Ati vazut deunazi cazul romanului care va fi extrada in SUA pt ca le-a vandut arme la iranieni? Ok, eu nu spun ca ala a facut bine. Nu asta judec aici. Dar cum adica bai frate, tu stat suveran iti extradezi un cetatean sa fie judecat pt fapte pe care le-a comis de pe teritoriul tau, sau oricum nu de pe cel al statului care cere sa-l judece? Pai daca un haker american intra in computere ale guvernului roman sau ale SRI si SIE si fura documente ultrasecrete iar Romania ar cere sa fie extradat din SUA in Romania ca sa fie judecat pt terorism cibernetic cum credeti ca ar reactiona SUA? Va amintiti cum au facut cu soldatul care l-a ucis pe Teo Peter? Ah deci unele state sunt mai egale decat altele ca sa zic asa, in materie de drepturi internationale. Pai si atunci daca Romania ca stat ma arunca pe mine ca pe o masea stricata direct la Guantanamo, fara ca macar sa faca un proces in care sa analizeze daca eu chiar sunt vinovat sau nu, de ce sa vreau eu sa mai fiu roman? Doar ca sa ma jecmaneasca cu taxe? Ca in rest oricum spitalele, scolile si drumurile sunt praf. Pt ce patriotism? Pt ce romanism? Ca eu chiar nu pricep. Nu mai bine imi fac rost cat mai rapid de o alta cetatenie? De un alt pasaport? As prefera cetatenia Transilvaneana si pasaport de Transilvanean dar deocamdata nu se poate. Apropo, stiu ca la unguri se poate obtine usor pasaportul daca esti nascut in Transilvania. Spuneti-mi doar un lucru: se da test de limba daca ceri cetatenia maghiara? Ca din ce stiu juramantul se depune in cor deci acolo o rezolvi usor. Si daca se da test de limba se pot spagui functionarii aia maghiari ca sa treci de el? Pe mine chiar ma intereseaza la modul serios. Ma dezgusta pur si simplu cum intelege statul roman sa-si trateze si sa-si apere cetatenii.

Referitor la cetatenie.

Trebuie sa faci dovada ca ai stramosi care au fost cetateni ai statului Austro-Ungar (pana in 1920) sau daca la retrocedarea Transilvaniei de nord ai stramosi care au devenit cetateni ai statului Ungar.
De ex. daca ai strabunic fost cetatean al statului Austro-Ungar, si s-a si nascut in acel stat, atunci incepi cu certificatul lui de nastere ... si faci ramura arborelui genealogic pana la tine. Unde intervin femei care s-au casatorit trebuie tradus si certificatul de casatorie, ca la femei intervine casatoria si implicit in majoritatea cazurilor schimbarea de nume.

Ex. strabunicul tau Pop Ioan - Pop Sabina (fiica a lui Pop Ioan) prin casatorie devine Xuleanu Sabina - Xuleanu Petre (fiul Sabinei) - Xuleanu Ovi . Astfel ai nevoie de 4 certificate de nastere si una de casatorie.

Da, trebuie sa ai cunostiinte de lb maghiara, la nivel catre mediu. La unguri nici nasul(din tren) nu-l traduci apai functionarii. Nu sunt ei interesati sa-i denigreze oricine. Stiu persoane care au si inceput invatarea lb maghiare. Nu gramatica este grea cat vocabularul limbii. Un pic de ambitie si in cateva luni deja te descurci. Nu scris te testeaza ci vorbind cu tine despre te miri ce. Depinde unde depui juramantul, ca daca depui in Ungaria la cateva sate de frontiera, s-ar putea sa depui juramantul singur.

Dupa obtinerea cetateniei si a actelor, poti sa iti faci pasaport pe cheltuiala proprie. (act ca ai devenit cetatean ungar, card de adresa si certificat de nastere). Daca nu ai domiciliu stabil pe teritoriul Ungariei nu vei primii buletin ci doar un card ca ai domiciliul in "strainatate" ca cetatean ungar. La ei nu e ca la noi: CI-ul lor atesta ca esti cetatean ungar cu poza ta pe ea, iar cardul de adresa mentioneaza domiciliul tau si este fara poza, iar cu cardul de domiciliu NU poti merge in statele membre UE. Iti trebuie pasaport. La noi este totul pe un card mare.

Birocratie este si la ei. Mai multi mi-au comunicat ca de la depunerea actelor si pana la juramant 4-7 luni. Prenumele poti sa ti-l maghiarizezi numele insa nu. Numele Sabau nu poate deveni Szabo dar daca prenumele tau este Ioan poti deveni János. Dar asta la cererea ta.
Traducerea sa nu o faci in Ungaria ca la ei traducere inseamna implicit si legalizare si te usca de bani. Sunt peste tot in Transilvania in orasele mari Centre pentru Democratie unde iti traduc ei cu 15 lei/ act documentele. atentie 15 lei / act nu 15 lei/ foaie . Nu trebuiesc legalizate daca ti le traduc ei.

Am cunostinte care au umblat prin europa ca proaspeti cetateni ungari (printre ei si valahi cu stramosi din imperiul Austro-Ungar, dar care vb la un anumit nivel lb maghiara) si au fost altfel tratati. O familie mixta chiar la croati unde vamesul croat vazand nr de masina romanesc le-a facut semn sa traga langa alte 2 masini din Ro. Dar soferul a vrut tocmai sa-i intinda pasapoartele si cand croatul a vazut stema maghiara pe pasapoarte, le-a facut semn ca nu mai trebuie sa traga langa masinile din Ro. S-a uitat la pasapoarte si drum bun.

eu nu stiu maghiara dar as vrea sa obtin pasaport unguresc, problema este alta, nu stiu la ce miar folosi?! atat timp cat imi traiesc viata decent in Romania , imi fac concediile aici, in general ma simt atasat de tara in care mam nascut.
Cred ca trebuie sa fii frustrat rau sa ceri pasaport al unei tari, sa nu zic mediocre, dar aproape nesemnificativa pe plan mondial, ma gandeam sa cer totusi un pasaport elvetian sau canadian mai bine, dar tot nu miar folosi din motivele de mai sus!

miar se scrie mi-ar (tu nu sti nici limba romana),mam se scrie m-am ......ce pasaport ai vrea tu?

Daca dupa tine Ungaria e tara mediocra ,e nasol.eu am pasaport unguresc si nu am nevioe de viza in unele state.+ in unele tari cand scoti pasaportul de romanica, atunci ei te considera submediocru.

"unei tari, sa nu zic mediocre, dar aproape nesemnificativa pe plan mondial"
O fi asa cum zici, da ungurii n-au nevoie de viza in SUA, cat de mediocrii-s ei.

Esti alfel tratat in europa. Cand inca lucram un coleg ruman moț, imi arata un articol. Asta prin 2010 sau 2011. In Anglia erau 500 000 mii de polonezi si in puscarii erau 5000, deci 1%. Romani in Anglia erau 30000 si in puscarii 2000, peste 6,6%. Sa nu mai zic de Italia, Spania unde ei nu se uita ca esti alb sau blond ori tuciuriu, daca aude vb rumaneasca deja te-a catalogat. Si nu numai ***EDITAT***ii fura. Sunt si rumani care smanglesc la greu. Rumanii sunt catalogati foarte galagiosi, lasa gunoaie dupa ei. Nu sunt civilizati. De la foarte multi am auzit care au neamuri in Germania,Franta, neamuri care toti se feresc sa spuna ca sunt din Romania desii sunt civilizati si s-au integrat in acele societati. De ce? Ptr ca exista stereotipuri deja formate si desi te comporti civilizat ei te catalogheaza dupa vb aia: Sune-mi de unde vii ca sa stiu ce fel de om esti.

Ghici in Viena in parcul de distractii unde era mizerie si galagie ( aici vb de a striga ciobaneste unu la altu pe cand in jurul lor mergea muzica -manele- la maxim)? Unde erau niste rumanasi ...
Cine se lauda in gura mare in metrou in Viena ca "l-a facut" de 800 de euro pe medicul stomatolog la care fusese mai inainte ptr. ca a trebuit sa plateasca o suma conform preturilor stabilite de respectivul cabinet ??? Un ruman ( si nu ***EDITAT***) .. iar noi , care eram turisti aflati la vreo 2 metrii de respectivii ne intorceam cu spatele catre ei si ne era rusine ...
Cine i-a furat bagajele lui Dan Negru ( ala de la Antena nr x) cand a fost la Paris?? Niste rumanasi din Bucuresti care l-au recunoscut pe prezentatorul tv si i-au restituit avutia. Si culmea nici aia nu erau ***EDITAT***i. Cu asta s-a laudat sus numitul intr-o emisiune.

Si cate si mai cate exemple exista multe pe care le cunoasteti si voi, dar nu toti le spuneti... doar le auziti sau chiar le-ati trait.

inseamna ca fata ta e nasoala nu prea te ajuta si te gandesti ca doar pasaportul te mai salveaza, trist.
Eu peste tot unde am fsot, si am umblat mai mult ca tine, iti garantez, am fost tratat normal, oamenii nu au treaba cine esti sau cum arati atata timp cat TE PORTI CIVILIZAT, ITI VEZI DE TREABA.
Tu, daca esti secui, stai intro zona izolata si ai anumite complexe pe care ar trebui sa le depasesti, dar daca nu poti, am zis mai sus, iati pasaport unguresc si servestete de el, sigur vei simti o schimbare in atitudinea strainilor.

Am patit-o pe pielea mea in Italia. Am fost doua cupluri cu o singura masina. Nevasta prietenului meu este romanca get beget, vb ungureste, nu corect. Din cauza asta am decis sa vb romaneste ca mergea conversatia mai usor si ptr. ea. Cand am intrat in restaurant in Padova si chelnerul ne-a auzit vb romaneste nu ne-a lasat sa ne asezam la o masa langa italieni, ci ne-a facut sa ne asezam in partea opusa a restaurantului unde nu era nimeni. A luat comanda fara un zambet pe buze si dupa ce ne-a adus mancarea a luat pozitia aproape de drepti la 1 metru de noi, incruntat. Ne-am simtit penibili toti. La un moment dat a intrat in restaurant o familie de italieni, si au vrut sa se aseze la o masa langa noi. Chelnerul nu i-a lasat. I-a dus langa italienii din partea opusa a restaurantului. Nu am fost galagiosi, nu suntem prapaditi ... totusi am fost tratati ca niste poteniali hoti, infractori ...

Cand am iesit din restaurant am hotarat sa vb ungureste. Saraca Ligia ii era o rusine si fata de noi. Apoi spre dupamasa ne-am hotarat sa mergem la un lac Lago di Fimon. Acolo am gasit un restaurant, am lasat masina in fundu parcarii ...sa nu se vaza ca suntem din Romania, fiind foarte cald am decis sa mancam in aer liber, chit ca am crezut ca ne taxeaza de numa ptr asta. Am vb ungureste , am impresia ca nu prea cunosc italienii graiul unguresc .. dar am fost tratati normal si nici nu am fost taxati la pret. Asta-i inca un exemplu.

Cu un prieten am fost in Olanda ptr. niste afaceri legale (!), si ne-am oprit in Germania sa o viziteze pe matusa-sa prietenul respectiv, matusa care la ora aia era la servici . Cand a sunat-o, doamna desi romanca la origini, e doar de vreo 15 ani plecata ..a raspuns la telefon in germana si a continuat conversatia in germana, desi prietenul meu nu vb o iota in germana. Apoi ne-a trimis un sms in lb romana cand si unde sa mergem, si si-a cerut scuze dar nu vrea ca nemtii sa stie ca e romanca ... datorita stereotipurilor. Astea sunt experiente traite pe pielea mea. Si am mai auzit altele de la prieteni, cunostiinte.

Deci domle, nu ai matale grija ca nu sunt nici eu si nici neamul meu izolati de lume. Doar ca nici unde nu sunt binevazuti veneticii, mai ales aia despre care se stie ca sunt asa cum sunt. Ca dumneata nu vrei sa recunosti ca in europa sunt stereotipuri formate asupra popoarelor .. asta e treaba dumitale. Studiile sociologice au demonstrat astea. E plin si internetul. Numai cauta domle. Eu nu spun ca toti ungurii sunt sfinti, ar si fi o prostie. Dar ca masa de oameni sunt mai bine vazuti. Doar sunt in schengen, au autostrazi da cu bani din UE, dar astia din Ro de ce nu acceseaza fondurile?? Au dreptul sa mearga in Canada si SUA fara vize. Fabrica Mercedes de ce nu a venit in Romania?? din cauza lu' tata??? Pai nu din cauza ca romanasii au vrut sa-i faca pe nemti cu terenurile.

Alcoa filiala Romania la un moment dat prin 2008 aducea muncitori din Ungaria sa munceasca la Caransebes, ca faceau treaba mai buna decat romanii care lucrau fara chef si prost. Mai bine platea cazarea la hoteluri decat angajau romani din Caransebes, de-ai locului. La un moment dat erau 300 de cetateni din vestul Ungariei in Caransebes. De unde stiu?? Pai am kufirțat si eu pe una din unguroaice.

Deci las-o domle moale cu dume d-alea ca ai o fata de ... ca inca nu am fost eliminat din nici o societate. Nu gasesti motive intemeiate sa ma contrazici mai bine taci. Ori argumentezi frumos, civilizat ori t-apuci de propria educatie. No numa spor ..

Ai dreptate. Si eu am patit la fel si la restaurant si in statiune. In Franta si in Italia. Aia cand aud romaneste parca da strechea in ei. Si de-atunci i-am zis nevestei: stii ce, oricum amandoi vorbim engleza, ia hai sa-i dam pe engleza. Mama cum se uita la tine si cum te trateaza cand aud ca vorbesti engleza. La italieni nici pe ai lor nu ii trateaza cu atata atentie si gentilete cum trateaza pe cineva care vorbeste engleza. Si de-atunci asta fac. Cand ies din tara vorbesc engleza. Am fost prin Olanda, Austria, Cehia, fostele tari iugoslave si peste tot am fost tratat regeste doar pt vorbeam numai engleza cu nevasta. Pasaportul bineinteles ca il tin cat pot de ascuns. De fapt in Europa nici nu mai iau pasaport, iau doar buletinul si pe ala il arat daca chiar trebuie. E nashpa stiu, dar asta-i adevarul. Nu vreau sa-i bag pe toti romanii in aceeasi oala, cred ca sunt multi romani ok, educati, spalati si manierati dar din pacate reputatia de roman e facuta praf in Europa. In State in schimb nu e asa. Oare pt ca acolo n-au ajuns inca romii romani? Nu sunt rasist. Dar pun si eu o intrebare logica.

Cred ca tu, sergiu, n-ai nevoie de nici un fel de pasaport, Poate dupa ce inveti sa scrii romaneste si corect! Asta ca sa nu ne "reprezinti" a-la- Pata Rat.

Sergiu,
Pt simplul fapt ca poti merge in SUA fara viza si esti in Shenghen deci daca zbori cu avionul din Cluj oriunde in Europa nu mai stai la control de pasaport sau buletin. Mi se par 2 avantaje foarte mari. Ah ca tu nu iesi afara din tara aia e altceva. Ar trebui sa incerci. Nu e mare lucru pana la unguri. Mai ales daca ai masina. Sunt sigur ca o sa-ti placa. E o tara mai curata si mai ingrijita decat a noastra iar multe preturi din magazine sunt mai mici. Ah ca nu se compara cu Elvetia sau Canada aia clar. Dar la aia ca sa obtii cetatenia tre sa stai cel putin 5 ani acolo si sa ai job si resedinta. Pe cand ungurii iti dau pasaportul mult mai rapid. Mie iti spun sincer ca in tari ca Franta si UK mi-e rusine sa spun ca sunt roman. Acolo toti te asociaza cu cersetorii de etnie roma de pe strada. Prefer sa le zic ca sunt transilvanean si da recunosc ca-mi crapa obrazul cand scot pasaportul si pe el scrie Romania. Puteti sa ma injurati sa-mi spuneti ce vreti dar eu v-o zic la modul sincer si pragmatic. Printre straini mi-e jena sa scot pasaportul pe care scrie Romania. Mi-as dori sa scot un pasaport pe care sa scrie orice altceva.

iara vor sari patriotzii:in romanica,care e o tzara rasista,majoritatea e convinsa ca etnia ***EDITAT***easca fura;ea si numai ea.asha tot ruminu de bine e impacat si mindru.
eu din experientza va spun ca ***EDITAT***ii sint mai cershetori,dar ruminii fura de sting.aflinduse in vest ei vorbesc rumineste crezind ca nu sint intzeleshi.pun la cale furturi ziua in amiaza mare in strada:pe cine si in ce mod sa l fure.e o traditzie.si eu gindeam ca e vorba de saracie si ca aceasta este cauza:azi zic convins,nu!negri foarte rar cershesc si o fac de o maniera mai corecta;te ajuta sa tzi incarci plasele,itzi shterge mashina.asiatici niciodata.
dar oare doar ruminii obishnuitzi fura?pai severin este un monument de hotz in chiar Parlamentul European.si inca ceva:sudishtii sint cei care se remarca;ei spun ca se descurca.
e o rushine sa ai acte rumineshti in Europa!daca putetzi scapatzi de ele.

Foarte bine spus Ovi ! O Transilvanie independenta ar trebui sa fie aidoma Elvetiei ! Neutra ! Fara UE ,fara NATO si sa nu fie nici semnatara a documentului de la Viena (imi cer scuze dar nu stiu cum se numeste oficial) care stipuleaza ca un diplomat strain sa fie judecat la el in tara, dupa legile din tara lui si nu in tara in care a comis faradelegi !

Gelu,
Aia cu tratatul de la Viena nu prea ai cum. Acolo e un santaj al restului statelor. E casta diplomatilor care si-a facut chestia aia. Deh, ei sunt undeva la un nivel superior si nu sunt singurii. Ca asa peste tot si judecatorii si medicii si cei din servicii secrete toti au castele lor. Toti au privilegii pe care noi ceilalti nu le avem. De exemplu daca un ofiter SRI te asculta ilegal (fara mandat) crezi ca il poate controla cineva din afara? Nu ca la ei totul e clasified. Cica au mecanisme de control interne. Yeah right, colegii cu care merge la bere il controleaza si exact o sa-l dea in gat la procuratura si la presa. Sa fim seriosi. Sa nu fim naivi. Ideea e ca cel putin cu diplomatii e reciproca treaba. Eu am o problema insa cu cetatenii. Cum adica tu Romania stat care te dai mare suveran iti extradezi un cetatean sa fie judecat si pedepsit de un alt stat. Pai atunci ce rost mai are ca eu sa fiu cetateanul acestui stat? Pt ce sa-i platesc impozite? Ca sa le fure politicienii si toti ceilalti corupti? Nu mai bine fac cum a facut Depardieu cu Franta. Bine ala a laes propagandistic cetatenia rusa asa ca sa-i dea o palma peste bot lui Hollande, dar eu daca as putea sa-mi iau un alt pasaport european as face-o maine. De aia intrebam de pasaportul de la unguri. Ca stiu ca ei il dau usor. Si spaniolii iti dau da tre sa cumperi o casa cu 200 mii euro la ei in tara si eu inca n-am banii aia.

Regionalizarea se va face pastrand identitatea PROVINCIILOR ISTORICE, Transilvania, Banat, Moldova, etc sau NU SE VA FACE DELOC!

eu nu sunt si nu voi fi NORDVESTEAN, sunt si voi ramane TRANSILVANEAN

http://www.youtube.com/watch?v=zEtArwPiEoo
https://www.facebook.com/transautonomy
http://www.youtube.com/watch?v=jnVe9pEsCt0

sergiule tata, lasa propaganda ca nu tine, iesi mai bine in strada si defileaza cum zicea altu mai jos aici.
daca documentarele nu erau facute de maghiari, era ok, daca le facea un englez sau rus sau chinez te credeam, dar tu dai linkuri maghiare, vadit antiromanesti, apropo de ce te semnezi cu nickname romanesc desi esti ungur?

Giuseppe,esti si chior si prost:toate imaginile subliniaza multiculturalitatea Transilvaniei si orice mesaj apare in trei limbi:romana,maghiara si germana...unde nu-i bine?!...e o petitie de semnat acolo,un mesaj pentru 1 milion de like-uri,etc....iar despre romanism,va mai repet celor cu pitici pe creier:chiar vreti sa va arat ca-s mai roman decat voi?!(dar nu si asa de prost ca voi...)

unde e amicul tau 'dusu'? tea lasat azi sa te bati cu patriotii romani, zii ca are o bila neagra, sau poate se trezeste maine si scrie, dar nu mai are farmec, ce lasi sunt ungurasii astia! apropo, din nou comentariile tale se bazeaza pe o structura personala de om frustrat, fara logica, fara orizonturi, fara nimic, doar pe ura, tiam zis ca voi fi hingherul ungurasilor frustrati!

nu sunt nici una nici alta, chiar nu VEZI CINE SUNT CEI CARE AU FACUT UPLOAD LA FILMULETE? te faci ca nu ai inteles ce am zis? nu ma intereseaza vrajelile tale, asa-zisele mesaje, stii bine ca ungurasii tai vor intai o Transilvanie 'independenta' care nu se va descurca economic ( nu au cai navigabile, fluvii sau iesire la mare pt usurarea comertului) asa ca se vor ingramadi so coopteze intai intrun fel de 'uniune' cu Ungaria (o tara mediocra si frustrata desprinsa din Austria Imperiala) apoi so ataseze la ei , DAR astea sunt vise !

da nu are ieshire la mare si o vor uni cu Ungaria si Austria ca sa aiba!

Iar viin unguri Giuseppe-))..?!

Putem sa tot dezbatem aici regionalizarea autentica, nu una doar pe hartie, daca nu se face ceva concret in directia asta. Si nu trebuie asteptat ca initiativa sa vina de la "Centru", ci reprezentantii Transilvaniei in Parlament sa faca demersurile necesare. Nu-mi permit sa spun ca ma pricep la politica, administratie publica, si tot ce inseamna reorganizare teritoriala, dar atata vreme cat totul se va desfasura pe internet, si simplii cetateni vor discuta si rediscuta acest subiect, nu se va intampla nimic. Eventual vor starni cateva zambete condescendente, putina isterie nationalista si bombarea piepturilor unora cum ca sunt "altfel" ... Si e jalnic. Si insuficient. In toate tarile europene unde exista miscari autentice de regionalizare, reprezentanti alesi ai respectivelor regiuni pledeaza si sustin ideile acestea.

si poate chiar inainte ca citziva aleshi sa ia friiele luptei ptr autodeterminarea transilvana,ash vrea sa vad un marsh,o defilare cu steaguri transilvane pe strazi;sa vad si io citzi sint intr adevar ptr Transilvania?
io cred ca frica nu a disparut inca!

Interesant articolul, sunt de acord cu ce spuneti dar am o mare nedumerire: pe ce va bazati cand spuneti ca in Romania se afla cea mai cunoscuta regiune din lume? doar pt ca un scriitor sa apucat sa scrie Dracula? ma gandesc la alte regiuni care sunt (cu siguranta) mult mai cunoscute pe glob decat mica si saraca noastra Transilvanie: Siberia, California, Alaska, Florida, Bavaria, Palestina, Anatolia, Patagonia, Amazon, etc. Incercati dl Gherman sa va documentati inainte sa faceti clasificari!

Tare Arpad!! Sunt total de acord... am ramas socata cand am citit asa nerozie... cea mai cunoscuta regiune de pe glod!!!!

Stimabile domn Arpad, se vede caracterul dvs. din ce spuneti, un om binevoitor si disponibil, sper ca o sa i-mi respecatati rugamintea. O mare fapta buna ar fi sa cautati o franghie si in cel mai sigur loc sa va spanzurati, stiti ca sunt deja prea multe gunoie pe lume, si dvs sunteti unul mare. Va multumesc mult si anticipat.

da mai ai dreptate ,,sunt locuri mult mai cunoscute si nu trebuie trecut oceanul! de exempl aici aproape de noi ..TELEORMAN si vine puternic din urma CARACAL,)) ce zici ? de cand au fost alegerile si pe BBC au aparut ,,,,,

@HG: vad ca esti om destept.. iti sta minea-n loc cand vezi asa ceva...
Acest om 'intelept', Sabin, a precizat ca Transilvania e cea mai cunoscuta regiune de pe GLOB!!!! De pe glob mai nene!!! Adica nu se poate compara cu ce spui tu... ce regiune de pe glob se poate compara cu Transilvania??? Nu exista pe Pamantul asta altceva. Doar Transilvania este pe Terra, in capul lui Sabin.. si in capul unor personaje ca el...

atat poate gandi creierul tau de unguras frustrat? ce legatura are idiotule ceam zis eu cu ce spui tu? fa o conexiune logica si apoi vino si scrie aici!

idiot sai zici lui mata si lui tacto in timp ce culeg capsuni ! cei cu deranjul asta mhai rromulanule ! CARACAL si SLOBOZIA .te faci ca nusti despre ce vorbesc ...zona turistica de mare interes ..la alegeri au fost de trei ori mai multi votanti decat locuiesc acolo.!! lebadar nenorocit..

Și care sunt politicienii care cer înapoiTransilvania extinsă (așa cum era gata să fie stat în Statele Unite ale Austrie Mari)? Emil Boc, Nicolae Robu, Ilie Bolojan?

Regionalizarea este un proces european care avansează peste tot, prin efortul celor din regiunile respective. De exmplu, regiunea Alsacia vrea să-și desființeze departamentele, adică să le „unească” cu regiunea printr-un referendum prin 7 aprilie 2013. Evident scopul este limitarea ingerinței Parisului prin intermediul adminstrațiilor departamentale. Și așa este peste tot, lumea acționează.

Iar întreb, Ce fac ardelenii? Un pas cât de mic... Am înțeles, se apără de unguri.

Și care sunt politicienii care cer înapoiTransilvania extinsă (așa cum era gata să fie stat în Statele Unite ale Austrie Mari)? Emil Boc, Nicolae Robu, Ilie Bolojan?

Regionalizarea este un proces european care avansează peste tot, prin efortul celor din regiunile respective. De exmplu, regiunea Alsacia vrea să-și desființeze departamentele, adică să le „unească” cu regiunea printr-un referendum prin 7 aprilie 2013. Evident scopul este limitarea ingerinței Parisului prin intermediul adminstrațiilor departamentale. Și așa este peste tot, lumea acționează.

Iar întreb, Ce fac ardelenii? Un pas cât de mic... Am înțeles, se apără de unguri.

Orice proiect al politicului, care se materializeaza in contradictie cu vocea poporului, va avea in mod inevitabil reactia poporului(iar fizica asta cu pricipiile ei inevitabile), concretizata prin vot ! De aceea, in dulcele stil dambovitean, regionalizarea in forma propusa, se va amana, cel putin pana dupa alegerile prezidentiale, altminteri, toate calculele initiale, risca sa fie date peste cap,s-atunci, cum se mai imparte ciolanul ?!?! Mai mult, in PNL urmeaza in Februarie un congres extraordinar, care s-ar putea sa aduca mari surprize !

Adaugă comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public.

Filtered HTML

  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Filtered words will be replaced with the filtered version of the word.
  • Taguri HTML permiseŞ <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.

Plain text

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență vor fi șterse.

Comentarii

01 Jan. 1970
02:00
01 Jan. 1970
02:00
01 Jan. 1970
02:00
Inchide